Poznanie liter, nauczenie się odczytywać tekst, to oczywiście sukces dla każdego dziecka. Jednak w tym momencie nie można zasiąść na laurach. Dalej należy ćwiczyć płynność czytania, ale w szczególności czytanie ze zrozumieniem. Na tym pracujemy także i teraz gdy zaczęliśmy trzecią klasę. Przez te kilka lat korzystaliśmy z wielu ćwiczeń, dziś w końcu opublikuje dla Was zbiorczy wpis podsumowujący naszą naukę czytania ze zrozumieniem od przedszkolaka po ucznia.
Tytuł: Ja i litery. Ćwiczenia i zabawy sześciolatka
Autor: Grażyna KobaRok wydania: 2009
Stron: 62
Wydawca Koba
"Zadania zawarte w zeszycie, to ćwiczenia z zakresu kształtowania słuchu fonematycznego oraz ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
Książka ta to mnóstwo zadań związanych z tworzeniem słów oraz zdań. Dziecko ćwiczy tu także literowanie/głoskowanie oraz podział wyrazów na sylaby. Jeśli chodzi o naukę czytania ze zrozumieniem, to są to zadania, które wymagają od dziecka rozumienia pojedynczych wyrazów, np. poprzez dopasowanie podpisu do obrazka.
Pojawiają się też proste pojedyncze zdania, które należy uzupełnić o brakujące wyrazy. To ćwiczenia dla młodszych dzieci.
Oprócz utrwalania liter pojawiają się też zadania z zakresu grafomotoryki (pisanie po śladzie, łączenie różnych par, czy też pisanie szlaczków i liter w liniaturze).
Pojawiają się też proste pojedyncze zdania, które należy uzupełnić o brakujące wyrazy. To ćwiczenia dla młodszych dzieci.
Oprócz utrwalania liter pojawiają się też zadania z zakresu grafomotoryki (pisanie po śladzie, łączenie różnych par, czy też pisanie szlaczków i liter w liniaturze).
To część o literach, jakiś czas temu pisałam też o części "Ja i cyfry" w poście Przegląd: Ćwiczenia matematyczne od przedszkolaka do ucznia.
Tytuł: Zabawa z czytaniem. Cz. 2
Stron: 36
Wydawnictwo Nowa Era
"Zabawa z czytaniem:
- pomaga dziecku w nauce czytania
- uczy czytania ze zrozumieniem
- sprawia, że dziecko czyta płynnie
Jest to książka z bardzo króciutkimi czytankami. Doskonała na początki samodzielnego czytania. Zdania w tekście są krótkie i pojedyncze.
Warto po każdej czytance zadać dziecku kilka pytań na jej temat.
Dodatkowo znajdziemy w książeczce naklejki, które dziecko musi przykleić pod odpowiednimi obrazkami dotyczącymi czytanych historyjek.
Warto po każdej czytance zadać dziecku kilka pytań na jej temat.
Dodatkowo znajdziemy w książeczce naklejki, które dziecko musi przykleić pod odpowiednimi obrazkami dotyczącymi czytanych historyjek.
Druk jest większy, odpowiedni dla początkujących czytelników.
Książkę zakupiłam kiedyś w Biedronce za kilka złotych. Jeśli się pojawi, to bierzcie w ciemno wraz z pozostałymi częściami. Ja korzystałam z części drugiej, pierwsza była jeszcze łatwiejsza, a kolejne są trudniejsze.
Tytuł: Czytanie ze zrozumieniem
Autor: Beata Guzowska
Stron: 32
Stron: 32
Wydawnictwo Literat
"Zbiór różnorodnych ćwiczeń pomocnych przy zdobyciu umiejętności czytania ze zrozumieniem przez dziecko. Ćwiczenia są o różnym stopniu trudności, począwszy od łączenia wyrazów z obrazkami, a skończywszy na zaznaczaniu właściwych odpowiedzi pod pytaniami do tekstu.
Do książki dołączono naklejki, które mają urozmaicić pracę dziecka i zachęcić do nauki rozumnego czytania.
Tu już mamy konkretne zadania wymagające od dziecka większej koncentracji. Po przeczytaniu polecenia przez dziecko lub także rodzica należy przyporządkować poszczególne nazwy do odpowiednich obrazków.
Są to początkowo nazwy zwierząt, zabawek, a nawet potem części ciała. Dziecko samo wycina napisy i je przykleja. Są to świetne ćwiczenia koncentracji oraz ćwiczenia grafomotoryczne. Początki czytania ze zrozumieniem, to zawsze powinny być pojedyncze wyrazy, potem dopiero krótkie zdania, a na koniec opowiadania.
Są to początkowo nazwy zwierząt, zabawek, a nawet potem części ciała. Dziecko samo wycina napisy i je przykleja. Są to świetne ćwiczenia koncentracji oraz ćwiczenia grafomotoryczne. Początki czytania ze zrozumieniem, to zawsze powinny być pojedyncze wyrazy, potem dopiero krótkie zdania, a na koniec opowiadania.
Tak właśnie jest w tym zeszycie. Na początku są to pojedyncze słowa, ale kolejne strony to zdania i to coraz dłuższe historie. Dla zachęty mamy też parę naklejek.
Pamiętam, że córka robiła te ćwiczenia chętnie. Zwłaszcza tę część ze wklejaniem podpisów do obrazków.
Tytuł: Czytam. Pytam. Odpowiadam!
Autor: Małgorzata Podleśna
Stron: 88
Stron: 88
Wydawnictwo Pasja
"Książka przeznaczona jest dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. (...) W książce dziecko znajdzie również to, co lubi najbardziej - naklejki.
Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej z nich dziecko utrwala poznane przez siebie litery i sylaby. Pojawiają się tu też pierwsze zadania na czytanie ze zrozumieniem. Na górze mamy obrazek, a wokół napisane są słowa. Należy znaleźć podpis pasujący do ilustracji.
W drugiej części pojawiają się konkretne teksty. Początkowe krótkie i z pojedynczymi zdaniami.
Dalej coraz trudniejsze, ze zdaniami złożonymi również podrzędnie i z bardziej skomplikowanymi dialogami. Pod każdą czytanką znajdują się trzy pytania napisane innym kolorem. Dziecko musi znaleźć w tekście odpowiedź na pytanie i podkreślić odpowiednim kolorem zdanie, w którym ta odpowiedź się znajduje. Do każdej czytanki mamy też ilustracje, które pomagają dziecku zrozumieć tekst i go lepiej zapamiętać.
Same historyjki są związane z przygodami różnych dzieci, więc czyta je się z zainteresowaniem.
Dla rozluźnienia na dole dziecko może dokończyć wskazany szlaczek.
Tytuł: Czytanie ze zrozumieniem
(dla klas 1-3 szkoły podstawowej)
Autor: Marta Kurdziel
Stron: 64
Stron: 64
Wydawnictwo Greg
"Książka Czytanie ze zrozumieniem powstała z myślą o uczniach pierwszych trzech klas szkoły podstawowej, którzy potrafią już czytać, ale mają problemy ze zrozumieniem i zapamiętaniem treści tego, co przeczytali. Wbrew pozorom przejście od „technicznego” procesu czytania do skupienia się na sensie czytanego tekstu dla wielu dzieci jest bardzo trudne. Dlatego też przygotowaliśmy specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń, które pokazują, w jaki sposób analizować czytanki i na co zwracać uwagę.
To książka już dla ucznia. Pierwsze czytanki są krótkie, ale kolejne to już sporo trudnego tekstu. Pojawiają się fragmenty baśni oraz wiersze. Pod każdym tekstem dziecko ma do wykonania kilka zadań. Pierwsze są to testy. Mamy pytanie do tekstu i kilka odpowiedzi pisemnych lub obrazkowych. Dziecko zaznacza prawidłową. Są też zadania wymagające dokończenia zdania i łączenia odpowiednich elementów (wyrazów, obrazków) z sobą.
Kolejne książki wymagają sporo pisania. To czytanie ze zrozumieniem, ale jednocześnie nauka pisania.
"Książka przeznaczona jest dla uczniów klas I –III, którzy umieją już czytać, lecz powinni doskonalić tę sprawność. Nauczyciel może dobrać kartę pracy do poziomu, na jakim czytają jego uczniowie. Rodzicom zalecamy wykorzystywanie kart w tej kolejności, w jakiej są zamieszczone w książce. Zadania z czytania w połączeniu z cyklem Kartkówki mądrej główki stanowią atrakcyjny, tani i kompletny zestaw materiałów pomocniczych do nauczania zintegrowanego.
Z tych ćwiczeń korzystałyśmy jeszcze przed pierwszą klasą, ale tylko z tych zadań, które nie wymagały starannego zapisania.
Kolejne ćwiczenia robiliśmy już w pierwszej klasie po opanowaniu przez córkę pisma. Bardzo zróżnicowane zadania. Na początku łatwiejsze, z prostszym tekstem, z obrazkami, dalej coraz trudniejsze i dłuższe teksty. To książka z ćwiczeniami, która bardzo mi się podobały. Było też nieco kolorowania, co bardzo się sprawdzało, gdy córka zaczynała robić te ćwiczenia w wieku 6-7 lat.
Tytuł: Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem
Autor: Joanna Bladowska
Stron: 100
Stron: 100
Wydawnictwo Harmonia
"Ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, które w sposób bardzo dobry opanowały umiejętność czytania na poziomie wyrazu, natomiast czytanie tekstów jest dla nich jeszcze problemem. Umieszczone tutaj teksty są krótkie i opowiadają o konkretnych zjawiskach lub wydarzeniach, dzięki czemu dzieci, dla których abstrakcyjne myślenie jest problemem, pracując z nimi, mogą odnieść sukces.
Na początku pojawia się tekst. Początkowo bardzo krótki. Dalej są zadania dotyczące tego opowiadania. Część pytań testowych, a dalej z miejscem do uzupełnienia. Na odpowiedź przygotowana jest specjalna liniatura. Tu także wiele pisania, czasem to pomijałyśmy, gdy było zbyt żmudne.
Dla urozmaicenia pojawiły się tam także krzyżówki i labirynty.
Mamy też zadania związane z matematyką. Takie zadania z treścią. Jednocześnie ćwiczymy rozumienie tekstu i liczenie.
Tytuł: W naszym planie dobre wychowanie. Klasa 2. Karty pracy sprawdzające czytanie ze zrozumieniem
Autor: Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
Stron: 36
Wydawnictwo Olimp
Autor: Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
Stron: 36
Wydawnictwo Olimp
"Przekazuję Państwu książkę edukacyjną dla dzieci z klasy II, która pomoże w doskonaleniu czytania, pisania i sprawdzi rozumienie tekstu. Ma ona jeszcze jedno ważne zadanie. Zachęca do czytania. Teksty zamieszczone w tej pozycji stanowią fabularną całość. Treścią są przygody drugoklasisty, który przy różnych okazjach poznaje zasady dobrego wychowania, dowiaduje się, czym jest przyjaźń i zasada fair play, a także, kogo można nazwać szlachetnym człowiekiem.
To nasz ostatni nabytek. Ta książka służyła nam w drugiej klasie, parę opowiadań zostawiliśmy też na wakacje. Czytanki są dłuższe, ale za to bardzo ciekawe i z pięknymi morałami. Razem z nimi naprawdę można się uczyć dobrego wychowania.
Każde z opowiadań opowiada o perypetiach chłopca o imieniu Antoś. Dużo czasu spędza z babcią, która go uczy dobrych manier.
Po przeczytaniu tekstu pora na ćwiczenia. Są to zróżnicowane zadania dotyczące przeczytanego opowiadania. Mogą to być ćwiczenia testowe (A, B, C), ale także pytania otwarte. Jeśli dziecko nie pamięta odpowiedzi, to pozwalamy mu wrócić do tekstu. To też ważna czynność, aby umieć znaleźć zdania dotyczące danych zagadnień.
Teksty są długie i wymagają od dziecka sporej koncentracji w trakcie czytania. To już ćwiczenia dla osób czytających płynnie, ale wciąż doskonalących rozumne czytanie.
Po przeczytaniu tekstu pora na ćwiczenia. Są to zróżnicowane zadania dotyczące przeczytanego opowiadania. Mogą to być ćwiczenia testowe (A, B, C), ale także pytania otwarte. Jeśli dziecko nie pamięta odpowiedzi, to pozwalamy mu wrócić do tekstu. To też ważna czynność, aby umieć znaleźć zdania dotyczące danych zagadnień.
Teksty są długie i wymagają od dziecka sporej koncentracji w trakcie czytania. To już ćwiczenia dla osób czytających płynnie, ale wciąż doskonalących rozumne czytanie.
Jak sami widzicie, jest spory wybór ćwiczeniówek tego typu. Poza tym większość z nich kupiłam w dość niskich cenach w księgarniach internetowych. Nie zawsze wszystko mi się w nich podobało, ale każde z nich chociaż w części spełniało swoją funkcję.
Dzięki temu wpisowi możecie zajrzeć do środka poszczególnych zeszytów ćwiczeń i przekonać się samemu, czy jest to to, czego się spodziewacie. Zadania muszą być dobrane odpowiednio do opanowanego przez dziecko poziomu. Ja często porzucałam jedne kosztem drugich i czekałam aż córka będzie na kolejnym etapie z czytania, by do nich powrócić.
Jeśli polecacie inne książeczki, to koniecznie dajcie znać w komentarzu jakie.
Polecam również:
Czytanie sylabowe, jaki elementarz dla sześciolatka?Dzięki temu wpisowi możecie zajrzeć do środka poszczególnych zeszytów ćwiczeń i przekonać się samemu, czy jest to to, czego się spodziewacie. Zadania muszą być dobrane odpowiednio do opanowanego przez dziecko poziomu. Ja często porzucałam jedne kosztem drugich i czekałam aż córka będzie na kolejnym etapie z czytania, by do nich powrócić.
Jeśli polecacie inne książeczki, to koniecznie dajcie znać w komentarzu jakie.
Polecam również:
Nasz drugi Elementarz
Przegląd: Ćwiczenia matematyczne od przedszkolaka do ucznia
Lubimy tego typu książki i ćwiczenia.
OdpowiedzUsuńCzęsto sięgałam po takie pomoce jak moja córka rozpoczynała naukę w szkole.
Ja wiem, że warto.
Usuńswietne ksiazeczki!
OdpowiedzUsuńNiektóre nawet rewelacyjne.
UsuńBardzo fajny post dla mnie, bo my właśnie rozpoczynamy naukę czytania :)
OdpowiedzUsuń