czwartek, 10 marca 2016

"Myślenie przyczynowo-skutkowe" - jak ćwiczymy

Na terapii logopedycznej córka nie tylko układa historyjki obrazkowe, ale także wykonuje szereg zadań mających ją stymulować do logicznego myślenia w zakresie: przyczyna i skutek. Takie też ćwiczenia staram się proponować jej w domu. Tym razem pomocne stały się materiały WIR:


Myślenie przyczynowo-skutkowe to zestaw obrazkowy rozwijający u dzieci umiejętność rozumienia tego, co było najpierw, co potem, co było przyczyną, a co jest skutkiem oraz linearnego porządkowania bodźców.

Cena: 80,00zł 
Autor: Agnieszka Fabisiak-Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys
Wydawnictwo WIR
dostępne w sklepie Juniora.pl
Moja opinia: 

Na tym materiale pracujemy już dwa miesiące i będziemy pracować dalej. Te najbardziej skomplikowane i złożone pozostały jeszcze nawet niewycięte. No właśnie to jedyny minus tych materiałów, bo muszę wycinać, tu: 40 sztuk kartek A4 i samodzielnie segregować. Ale czasem taki urok pomocy z Wir.
Jest w zestawie gro pojedynczych obrazków, które służą do wyróżniania tego co nie pasuje, ale też tego co może się stać w takich okolicznościach.

Na początek warto zacząć od układanek 2-obrazkowych. Jedna z kategorii to zadania typu - Co z czego? I tu możemy najpierw dziecku pokazać dżem i zapytać z czego powstaje. Może też wybrać odpowiedź z wielu kartoników.

Jest też wariant dotyczący zmian w pogodzie. Bo to co nam wydaje się oczywiste, że słońce wywołuje suszę, a deszcz może powodować powódź, dla dziecka nie musi być to takie proste i analogiczne.

Tu kartoniki z dziećmi w rolach głównych: co im się stało i dlaczego?

Są też sytuacje z czasem teraźniejszym i przeszłym: je, zjadł. Ustalamy kolejność, co było najpierw, a co na końcu.


Nasze ćwiczenia polegają na:
- układaniu historyjek po kolei i ich opowiadaniu,
- wyróżnianiu co było najpierw, a co potem, co na końcu,
- układaniu zdań podrzędnie złożonych,
- na wnioskowaniu co wywołało dany efekt (poznanie przyczyny) lub co się może stać (skutek), czasem słownie, a czasem z wyszukaniem pasującego obrazka, 
-  tworzeniu dalszego ciągu historyjek, czyli możliwe warianty zakończenia.

Historie są realne, często występującymi są dzieci, co jest czytelniejsze i ciekawsze dla mojej córki.

Uczymy się, że coś ma przyczynę, ale też różnych następstw: trwałych i czasowych. Wspomagamy logiczne myślenie. I oczywiście rozwijamy słownictwo, i zdolności w budowania zdań. Materiał jest zróżnicowany trudnościowo, ale to dobrze, zawsze można dobrać coś dla swojego dziecka i materiał wystarczy na dłużej. Nam na pewno.


Pokazałam Wam tylko część materiału, ale jest tyle tego, że codziennie coś wykorzystujemy w naszej domowej terapii. 

14 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy i pomocny zestaw :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny zestaw na pewno dzieci dużo się nauczą dzięki niemu.

    OdpowiedzUsuń
  3. wiele się można przez takie zestawy nauczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe;) lubię takie ambitne zabawki zawsze takie kupuję mojej małej kuzynce ;)
    Jeśli mogę prosić o kliknięcie w linki, bardzo mi pomożesz;)
    http://zlota-orchidea.blogspot.com/2016/03/wish-lista-dresslink-cndirect.html ?? Bardzo mi to pomoże ;) Pozdrawiam i życzę miłego dnia ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. jak będę miała dziecko to na bank będę czytać Twojego bloga :-)

    weronikarudnicka.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto ćwiczyć takie rzeczy. Pamiętam jak kiedyś wychowaczyni mojej Dusi wspominała na zebraniu że niektóre Dzieci mają problem z układaniem właśnich takich historyjek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. Szkoda tylko, że wcześniej, zanim trafiły do szkoły, ktoś im nie powiedział, że takie rzeczy można ćwiczyć.

      Usuń
  7. Myślę że i u nas byłaby z tymi ćwiczeniami dobra zabawa i nauka jednocześnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mi się podobają takie ćwiczenia dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajny zestaw do pracy z dzieckiem. Aż mnie kusi.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze uwielbiałyśmy obrazki jedzonka ^^
    Pamiętamy z dzieciństwa bardzo podobną grę :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz. Komentarze reklamujące będą usuwane, jaki i zawierające wulgaryzmy, czy obrażające.