Miałam Wam opisać w jednym poście pozycje Szeregi, Relacje i Sekwencje od Centrum Metody Krakowskiej, bo nawet zakupu można dokonać w takim zestawie, ale Szeregi dają tak wiele możliwości, że jednak zdecydowałam się na ten osobny post.
Autor: Agata Dębicka-Cieszyńska; Jagoda Cieszyńska
Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej
FB TUTAJ.
Moja opinia:
Zestaw zawiera 66 kartoników o wymiarach 6 x 6 cm. Są tam zarówno szeregi atematyczne, jak i tematyczne. Wykorzystywać całość możemy na kilka sposobów. Pierwszy z nich to dopełnienie szeregu. Układamy po kolei dwa obrazki i prosimy dziecko, aby ułożyło pozostałe. Inne zadanie to dopełnianie szeregu, czyli zostawiamy dziury w szeregu, a dziecko ma go uzupełnić pozostałymi kartonikami
Jeśli dziecko bez problemu wykonuje powyższe ćwiczenia, to możemy przejść do układania całościowego. To ćwiczenie poprzedzone jest słownym poleceniem. A więc najpierw koncentracja słuchowa, potem wzrokowa.
Przykładowe polecenia:
- ułóż obrazki po kolei (domek, ludzik, kwadrat, bałwan), czyli stopniowe domykanie rysunku,
- ułóż obrazki od najmniejszego do największego (jabłko, grzyb, kółko, gwiazdka),
- ułóż obrazki od największego do najmniejszego,
- ułóż obrazki od najciemniejszego do najjaśniejszego (baran, kwadrat, gruszka, dom),
- ułóż obrazki od najjaśniejszego do najciemniejszego ,
- ułóż obrazki rosnąco/malejąco według nasycenia barwy,
- wskaż obrazek pierwszy (drugi, trzeci) z kolei lub ostatni.
- wskaż obrazek pierwszy od lewej, drugi od prawej.
I krótki filmik nagrany już jakiś czas temu, nad gramatyką pracujemy i jest już o wiele lepiej ;)
Są to zadania ćwiczące zarówno percepcje wzrokową, ale także wpływają na percepcje słuchową. Do tego przy układaniu dochodzi koordynacja oko - ręka. Linearne układanie natomiast przygotowuje dziecko do czytania i pisania, bo te czynności zawsze wykonujemy od lewej i prawej. Ja do tego też dodaję naukę liczebników porządkowych oraz orientacje w przestrzeni z uwzględnieniem lewej i prawej strony.
Dodatkowo te karty można wykorzystywać do nauki przeciwieństw: jasny - ciemny oraz mały - duży.
A kolejne zadanie to znajdowanie różnic. Do tych czynności wykorzystujemy po dwa kartoniki danego szeregu. Mogą się różnić jedną cechą (wariant łatwy) lub wieloma (wariant trudny).
A dla kogo ta pomoc? Oczywiście można już z nią działać z maluszkami, a szeregi ograniczyć np. tylko do trzech kartoników. Dla starszaków zadania z poleceniem i opisywaniem, co jest kładzione i dlaczego.
U nas szeregi przećwiczone, więc i przy nauce czytania porządek mamy zachowany.
Ciekawe te szeregi :)
OdpowiedzUsuńmieliśmy coś podobnego, logopeda kiedyś przynosiła jak przychodziła do syna
OdpowiedzUsuńTak, to bardzo ważne ze strony logopedycznej.
Usuńa szeregów to nigdy jeszcze na oczy nie widziałam.
OdpowiedzUsuńweronikarudnicka.pl
Super zestaw który daje duże pole do popisu :-)
OdpowiedzUsuńFajne ćwiczenia rozwojowe - może kupię coś takiego juniorowi lub zrobię podobne sama.
OdpowiedzUsuńFajnie się zapowiada :)
OdpowiedzUsuń