czwartek, 19 października 2017

Pamięć wzrokowa inspirowana Halloween

Ostatnio dostaliśmy zadanie domowe od naszej neurologopedy, aby poćwiczyć pamięć wzrokową. Oczywiście takie ćwiczenia robiliśmy już nieraz, dlatego córce przygotowałam nowe materiały, tym razem w duchu święta Halloween.

Nie mam zdolności graficznych, więc wykorzystałam pomoce, które można pobrać za darmo z internetu. Warto w tym celu przeszukać choćby Pinterest wpisując hasło "Halloween memory".

Pierwsze to zwykłe karty do gry Memory z motywami Halloween, do ściągnięcia TUTAJ (inne wzory do wykorzystania TU i kolorowe duszki TU).

Drukujemy. Ja wydrukowałam 3 strony na jednej. Dla młodszych dzieci jednak warto wydrukować kartoniki o większych rozmiarach. Wycięłam i zaczęła się zabawa. Oczywiście możemy za ich pomocą zagrać w tradycyjne memo, co poćwiczy pamięć bieżącą. Ale ja wykorzystałam je do układania wzorów do zapamiętania.



Druga gra to klocki przestrzenne, gdzie w roli głównej pojawiają się duszki, mumie, dynia i Frankenstein. Wystarczy przygotować kolorowe kartki i wydrukować ściągnięte materiały (dostępne TUTAJ). Wszystko wycinamy, zginamy i sklejamy. Mi w tym pomogła córka, takie dodatkowe ćwiczenie małej motoryki. Tak przygotowane papierowe klocki wykorzystuję podobnie jak kary Memory. Układam np. 4 klocki w linii, dziecko się im przygląda, następnie zasłaniam wszystko. Córka otrzymuje drugi komplet tych samych klocków i musi odtworzyć wzór. Na koniec sprawdzamy, czy wszystko się zgadza. Ilość klocków do zapamiętania zależy od wieku i możliwości dziecka.



To są ćwiczenie pamięci symultanicznej (globalnej). Jeśli chcemy poćwiczyć pamięć sekwencyjną wzrokową, to należy pokazywać każdy element po kolei zasłaniając pozostałe. Warto przygotować sobie wtedy kartkę z wyciętym okienkiem, przez które będzie widać tylko jeden klocek, a w przypadku kart, tylko jedną kartę.

Te klocki możemy też układać w przestrzenne wzory, które potem należy odwzorować, coś w rodzaju gry Pamięć 3D. 

Natomiast po ćwiczeniach posłużą jeszcze do spontanicznej zabawy i dekoracji halloweenowej.

To jak? Bawimy się ucząc?

3 komentarze:

Dziękuję za komentarz. Komentarze reklamujące będą usuwane, jak i zawierające wulgaryzmy, czy obrażające.