piątek, 9 grudnia 2016

Analogie sylabowe CMK

Jak ważna jest analogia pisałam już w poście Analogia, wnioskowanie przez analogie: dla dzieci. Tam jednak mieliśmy do czynienia z materiałem tematycznym, a tutaj to sylaby i wyrazy. Obecnie u nas na tapecie wciąż czytanie, pracujemy nad płynnością i oczywiście rozumieniem tekstu. Ale już podczas nauki czytania przydatne u nas były Analogie Sylabowe Centrum Metody Krakowskiej.






Autor: Anna Nepomuceno; Anna Nallur
FB TUTAJ






Moja opinia:

Na zestaw składa się 54 tablic. Do każdej analogi dołączone jest pięć plakietek z rozwiązaniami. Tylko jedno jest prawidłowe. W załączonej instrukcji znajdziemy też odpowiedzi.


Pierwsze plansze są najłatwiejsze, ale z każdą kolejną poziom trudności wzrasta. Początkowo mamy tylko samogłoski, co jest odpowiednie dla dzieci, które zaczęły naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Dalej pojawiają się pierwsze sylaby otwarte, w których na przykład należy zamienić jedną samogłoskę na drugą. Korzystaliśmy z tych planszy dlatego etapowo. 


Ostatnie tablice to przykładowo 4-literowe słowa, w który należy zamienić miejscami samogłoski lub całe sylaby. I to jeszcze przed nami. Jest to więc pomoc, którą można wykorzystywać dłuższy czas. Jeśli chodzi o nasze ćwiczenia, to wyglądają mniej więcej tak jak na filmiku. Przy łatwiejszych tablicach córka podaje odpowiedź ustnie, bez podpowiedzi z małymi tabliczkami. Ale jeśli są to trudniejsze i nie zna odpowiedzi, to wtedy szuka właściwej spośród 5 propozycji.



Słyszałam już wcześniej o Sylabach inaczej, czyli białe napisy na czarnym tle. Na tym przykładzie widzę, że faktycznie świetnie się czyta taki tekst, są bardziej widoczne, szczególnie dla dziecka.

Same kartoniki są sztywne i dosyć wytrzymałe. Dodatkowo każda z nich na rewersie jest opisana numerem tablicy, do której odpowiada.

A czego można się przez te ćwiczenia nauczyć najlepiej opisuje fragment instrukcji:
"Myślenie przez analogię warunkuje skuteczne uczenie się odmiany wyrazów i umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych, przyswajanie reguł społecznych i ich stosowanie w kontaktach indywidualnych i grupowych.
Ponieważ myślenie przez analogie wymaga:
⁃ dostrzeżenia relacji,
⁃ dostrzeżenia różnic,
⁃ dokonania analizy,
⁃ odkrycia reguły,
⁃ wykorzystania reguły,
jest ono przede wszystkim zależne od funkcji lewej półkuli mózgu."

Tego typu zadania przydadzą się na pewno dzieciom uczącym się czytać metodą sylabową, ale także wspomogą w nauce prawidłowej odmiany wyrazów podczas wypowiedzi. Zresztą analogia to przede wszystkim rozwijanie logicznego myślenia, więc na pewno warto wprowadzać dziecku takie elementy. Osobiście bardzo podoba mi się taka słowna analogia, zwłaszcza że z wielu z nich powstają bardzo ciekawe słowa i "słowotwory".

Znacie już pozycje CMK?

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe. Myślę że mając dziecko będzie to przydatne do nauki w domowym zaciszu jak dla mnie super :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajna sprawa :D Zastanawiam się nad kupnem dla moich chrześniaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto szczególnie gdy uczą się czytać metodą sylabową.

      Usuń
  3. my tez mamy :) niedługo się za nie zabieramy

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz. Komentarze reklamujące będą usuwane, jak i zawierające wulgaryzmy, czy obrażające.