poniedziałek, 18 września 2017

Suplementy diety, jak je stosować?

Dla naszego zdrowia ważna jest zbilansowana dieta, ale wcale nie jest łatwo tak ułożyć codzienne menu, by spożywać produkty w takich ilościach, aby zaspokoiły potrzeby naszego organizmu. Przyznaję, że czasem próbuję uzupełnić dietę różnymi suplementami diety. Ja używam najczęściej te mające wpłynąć na kondycję moich włosów, także bierze suplementy mój mąż - on przede wszystkim te wzmacniające odporność (kwasy omega-3), a w okresie jesienno-zimowym przyjmuje je też córka: - zawsze coś z witaminą D, np. jakiś tran. Jednak należy pamiętać, aby takie preparaty przyjmować z głową.
Poniżej przedstawię Wam kilka podstawowych zasad rozsądnego przyjmowania suplementów:

1. Najlepiej stosować suplementy dopiero po konsultacji z lekarzem. Może on zalecić badanie krwi, najczęściej jest to pełna morfologia oraz poziom witamin i mikroelementów. Po interpretacji wyników lekarz zaleca przyjmowanie określonego preparatu, jeśli jest to konieczne. 

2. Kiedy spożywać suplementy? Nie na czczo, bo mogą negatywnie wpłynąć na śluzówkę. Najlepiej przed lub po posiłku. Witaminy rozpuszczalne w wodzie (m.in.: wit. C, B1, B2, B3, B4, B12) bierzemy przed jedzeniem, natomiast witaminy rozpuszczalne w tłuszczach po jedzeniu (m.in.: wit. A, D, K, E). To powinno poprawić ich wchłanialność. Niektórych witamin nie należy także brać przed snem.

3. Stosujmy suplementy diety regularnie i nie przekraczamy zalecanych dawek. Niektóre z nich poleca się zażywać przez okres minimum 3 miesięcy lub sezonowo. Natomiast przedawkowanie niektórych preparatów może zaszkodzić zdrowiu, więc stosujemy je tylko w podanej na ulotce dawce lub według wskazań lekarza.

4. Dzieciom podajemy tylko produkty dedykowane dla odpowiedniego wieku.

5. Szukajmy informacji o suplementach. Czytajmy ulotki i poszukujmy tych najlepszych z odpowiednią dawką oraz z wartościowymi składnikami. Takie informacje można znaleźć w ulotkach, w internetowych aptekach lub w miejscach z recenzjami

Ostatnio szukałam wiadomości na temat suplementu z glukozaminą, który stosuje moja mama. Okazało się, że jego wysoka cena związana była jedynie z tym, że jest sprzedawany przez firmę działającą na zasadzie MLM. Więc warto jednak wiedzieć co się bierze, by choćby nie przepłacać niepotrzebnie niezależnie, czy to jest zestaw witamin, preparat z kwasami omega-3, czy też suplement wspomagający odchudzanie. 

6. Nie należy wierzyć reklamie, że dany preparat pomoże nam na wszystko i zastąpi zdrowy tryb życia. Dbajmy o siebie, a suplementy niech będą tylko czasowym uzupełnieniem naszej diety.

A po jakie Wy sięgacie suplementy?

10 komentarzy:

  1. ja stosuję suplementy, np. kwasy omega obniżają cholesterol ten zły, biorę żelazo i witaminy z grupy b

    OdpowiedzUsuń
  2. Na czczo to chyba tylko te leki ochronne na żołądek można? :) Ja obecnie wit C i B :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leki osłonowe np. hamujące wydzielanie kwasu solnego w żołądku przyjmuje się faktycznie przed jedzeniem, większość jednak jest na receptę i tu decyduje o stosowaniu lekarz.

      Usuń
  3. Nie łykam żadnych suplementów diety. Nie lubię łykać tabletek.

    OdpowiedzUsuń
  4. po suplementy sięgam naprawdę rzadko w zasadzie np tak jak po witaminę d3 kiedy słońca nie ma itd... nigdy nie biorę ich "nałogowo" zresztą staram się też wybierać takie które składowo faktycznie mogą coś zrobić a nie takie pseudo witaminki z samym EEEEE :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Coraz częściej sięgamy u nas w domu po suplementy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. oj jesień jedt a więc takie suplementy się przydają

    OdpowiedzUsuń
  7. Z cenami leków i suplementów to faktycznie niezłe jaja.Na szczęście ostatnio nie choruje i nie przyjmuje leków ani suplementów.

    OdpowiedzUsuń
  8. W tym trudnym okresie warto jest czymś sie wspomagać ale zawsze trzeba to dobrze przemyśleć :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz. Komentarze reklamujące jedynie blogi będą usuwane, jaki i zawierające wulgaryzmy, czy obrażające.